Assalamualikum dan Salam Sejahtera
Salam Ramadhan yang ke-22!!Lagi 8 hari nak raya..yeyeye
23/5/2017 (Selasa)
Untuk hari ini, seperti yang aku cakap pada posting yang lepas hari yang gila sedikit. Kenapa aku cakap hari ini gila sebabnya hampir satu hari itineary hari ini naik turun kereta api(denshya). Plan asal aku nak ke Ibaraki sebenarnya nak pergi Hitachi Seaside park. Katanya bunga-bunga(bukan sakura) tengah bloom. Tengok dalam poskad dan website memang cantik. Nak masuk kesini dikenakan bayaran.
|
Hitachi Seaside parl - Plan asal |
Semangat la aku turun pagi itu, lepas check out terus kejar train 6.10 pagi. Train kali ini nama Limited Ekspress Super Hakuto dan akan tukar di Stesen Shin-Hakodate naik Shinkansen Hayabusa ke Ibaraki. Tapi aku mula perasan yang my wife setiap kereta api tiba, dia akan ambil gambar kepala kereta api tu dan siap puji-puji lagi train di Jepun cantik la, selesa la.
Aku cerita la sikit sebanyak pasal train di Jepun. Untuk maklumam train di Jepun hampir merangkumi seluruh Negara Jepun. JR(Japan railways) merupakan company train yang terbesar di Jepun dan ada juga beberapa Private Railways. Train di sini ada pelbagai jenis, dari Local, Semi-Rapid, Rapid, Exspress, Limited Ekspress dan Shinkansen. Jadi sila perhatikan betul-betul bila nak naik train di Jepun ini. Tak campur lagi subway, tram, streetcar bagai.hahha
|
Satu jepun leh naik train ini dengan JR Pass |
Lepas cerita lebar dekat dia, dia cakap nak naik train-train tersebut. So, sayang bini katakan aku ikutkan la kehendak dia. Jadi plan hari ini, naik turun kereta api sahaja, yang penting dapat ambil gambar di kepala kereta api yang cantik-cantik itu.haha.
Jadi destinasi pertama kami ke Akita, Japan. Dari Shin-Hakodate naik Hayabusa Shinkansen berhenti di Morioka. Dari sini naik Komachi Shinkansen ke Akita. Berhenti kejap di Akita dan amik balik train dari Akita ke Sendai masih naik Komachi Shinkansen. Sampai di Sendai, ada masa lebih kurang 40 minit sebelum nak ke destinasi seterusnya.
|
Hayabusa |
|
Selfie ngan mulut itik |
|
1st perjalanan (Hakodate ke Morioka) |
|
Morioka ke Akita |
Di sendai sempat juga naik menara peninjau di sebelah Sendai station(AER building). Dari sini boleh nampak pemandangan sekitar Sendai. Banyak juga tempat menarik di Sendai sebenarnya, tetapi tidak cukup masa. Destinasi seterusnya ke Yamagata naik train Rapid Yamagata. Perjalanan ke Yamagata boleh tahan lawa view nya. Cantik.
|
Komachi Shinkansen |
|
Akita Station |
Singgah Yamagata kejap, ambil gambar train dan stesen, switch naik Tsubasa Shinkansen ke Omiya station. Sampai di Omiya station naik pula Max Toki Shinkansen ke Tokyo Station. Tengok tu!! berapa banyak train naik baru sampai Tokyo padahal kalau naik Hayabusa Shinkansen dari Shin-Hakodate ke Tokyo boleh je.haha. Semua perjalanan yang kita orang lalui ini semua free je dengan JR Pass.
|
Akita ke Sendai |
|
Sendai Station |
|
View Akita from AER building |
|
Yamabiko Shinkansen |
|
Sendai ke Yamagata |
|
Yamagata ke Tokyo |
|
Yamagata "Eki" |
|
Tsubasa Shinkansen |
|
Tempat basuh tangan dalam train |
|
Tandas..tak bimbang kalo jenis yg suka melepas |
Eh..eh..eh perjalanan bukan sampai sini je tau, last train kita orang naik pada hari ini iaitu train malam dari Tokyo ke Himeji, nama train yang kita rang naik ni sunrise seto. Tiket yang ni aku dah cerita dekat awal-awal posting. Night train ini, ada pelbagai jenis seat, tapi yang free dengan JR Pass ialah Nobi-Nobi seat. Nanti tengok gambar macam mana Nobi-nobi seat ini.
Tokyo ke Himeji
|
Sunrise Izumo/Seto |
|
Kepala dia |
|
Yang banyak duit boleh dok dalam kubikel |
|
Ni la rupa Nobi-nobi seat |
|
Satu partition sorang |
Train bertolak jam 10 malam dan dijangka sampai Himeji dalam jam 5,25 pagi esok.
Bersambung..
Total hangus dah tak catit start hari ini sampai la balik..gomenasai minna-san
No comments:
Post a Comment