Saturday 1 July 2017

Mengejar Sakura di Negara Matahari Terbit (Bahagian Akhir)

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Akhirnya, bahagian terakhir penceritaan pengembaraan aku dan isteri di Negara Jepun dapat disiapkan juga. Dekat sebulan juga baru siap ni.haha

27-28/5/2017 (Sabtu-Ahad)

Hari ini merupakan hari ke-2 last di bumi samurai ini. Esoknya jam 9.30 pagi penerbangan pulang ke Malaysia, so dah plan awal-awal hari ini nak all out shopping. Rakyat Malaysia tidak boleh lari dengan istilah shopping ini.haha. Padahal barang dekat sini mahal kot.

Hari ini hari paling lewat keluar dari rumah sepanjang dok Jepun ini, dalam pukul 10 pagi keluar dan hari ini merupakan hari pertama ramadhan. Misi utama nak mencari Tefal yang magic hand tu la, oleh sebab itu kedai don quijote(donki) menjadi pilihan hati. Sepanjang berada di Jepun ini, dah banyak don quijote yang kami singgah, di Sapporo, Kanazawa dan di Osaka. Apa yang kami perhatikan harga di setiap donki ini berbeza. Kami tidak beli pon awal-awal sebab nak memikul sepanjang journey memang tak la.

Antara yang dibeli
Jadi kami mengharapkan harga di donki area Tokyo murah lagi tapi sangkaan kami meleset donki di Osaka paling murah untuk periuk Tefal tu, dalam 1000 yen juga la murahnya. Tidak silap kami singgah di 4 kedai donki sekitar Tokyo malah kami pergi juga donki di Yokohama masih tidak dapat harga di Osaka. Dak tiada rezeki.haha.
Shinjuku

Godzilla

Robot cafe
Donki di Yokohama, heaven nya tidak ramai orang, jadi kami amik peluang beli coklat dan jajan dekat situ. Lepas balik dari Yokohama singgah pula donki di Shibuya untuk beli Tefal lak. Untuk pengetahuan semua, sila bawa passport waktu berbelanja di sini, boleh dapat Tax free. Untung taw!!. Sempat singgah solat di Shibuya Mussolla, di tingkat 11 dalam bangunan Noa Dougenzaka.
G-shock lagi
Singgah jap di Big Camera Shinjuku, rembat 2 utas g-shock lagi.haha. Sedang asyik-asyik shopping tidak sedar waktu berbuka dah hampir, so terus pergi area shin-okubo dan kami berbuka puasa di restoren merah putih. Alhamdulillah sedap juga makanan dekat sini tapi harga dia agak mahal la sikit. Lepas kenyang, kami amik keputusan nak balik rumah, nak letak barang rembatan pada hari ini, dan plan lepas solat dan terawih keluar pula untuk pusing-pusing tokyo lagi.
Berbuka puasa di Merah Putih Restoren
Dalam pukul 10, kami keluar balik dan destinasi kali ini masih di Shinjuku. Keluar je dari stesen Shinjuku, jalan-jalan sekitar kabukicho area, seperti biasa area ini masih happening dan kedai-kedai ada yang masih buka walaupon dah agak malam. Masuk kedai 100 yen, starbuck dan donki lagi, nak habiskan sisa yen yang tertinggal.haha. Memang puas hati la shopping pada hari ini, lebih-lebih my wife dapat apa yang dia inginkan.
Ketam

Last night
Sebenarnya kita orang risau sebenarnya sebab hari ini hari last JR pass ini laku, sebab lepas pukol 12 dah tak boleh guna JR pass ni, tapi malam tu kami buat bebal lalu je gate train walaupon dah lebih pukul 12. Nasib baik tak kena tahan.haha. Sorry JR. Lain kali tak buat lagi. Sampai di Oji station singgah family mart untuk terakhir kali, beli makanan untuk sahur pada hari itu. Balik rumah, Ya Allah letihnya, nak kena kemas lagi dahtu awal pagi dah kena gerak sebab flight 9.30 pagi.

Lebih kurang 6 pagi, kami gerak keluar dari rumah, dan dari Oji ke Nippori station dan dari Nippori naik limited express Keisei line terus ke Narita International Airport terminal 1. Sebelum pukul 8 pagi dah sampai airport, selepas check in ambil peluang pusing-pusing dalam airport jap, memandangkan baki yen masih ada ini. Sempat juga beli baju uniqlo dekat sini.haha

Keisei Line

Narita

International

Airport
Dapat priority skyteam dari Vietnam airlines, so boleh skip orang beratur untuk urusan borading dan imigresen, rezeki betul la puasa-puasa ini. Kat dalam pon masih banyak lagi kedai-kedai jika masih nak shopping. Aku sempat beli coklat royce, memang rugi sesiapa tak beli coklat royce ini, memang sedap sangat. Dekat midvlley sekotal Rm50+, dekat sini baru je Rm 30. Sila habiskan yen anda!!
Last selfie di Narita Airport
Tepat jam 9.30 pagi penerbangan vietnam airlines VN301 dari Narita ke HCM city berlepas dan VN675 dari HCM city ke KL pada pukul 3.05 petang. Alhamdulillah kami selamat tiba di KLIA pada jam 6.05 petang. Seperti biasa penerbangan dengan vietnam airlines tidak mengecewakan walaupun makanan yang dihidangkan tidak dapat makan sebab berpuasa, tapi kami tapau.haha.

Berakhir la sudah perjalanan kami sepanjang berada di bumi sakura, samurai, matahari terbit.haha.
Shinkansen!!!!

Sekian terima kasih,


No comments:

Post a Comment