Friday 10 August 2018

Ke TAIWAN kita!!

Assalamualaikum dan selamat sejahtera

Selepas sebulan baru ada semangat mahu menulis trip aku dan isteri ke Taiwan, nasib baik ada lagi catatan yang aku buat sepanjang di sana.

Berbalik kepada trip ini, aku dan isteri rancang nak buat short trip lepas raya puasa, fikir punya fikir terlintas ke Taiwan, sebabnya pada matta fair bulan tiga hari itu ternampak booth Taiwan besar gedabak di sana(memang tiap kali Matta fair memang taiwan punya booth meriah sokmo), jadi terus cari tiket ke sana dan maklumat tentang Taiwan ni di matta fair. Senang.

Tarikh : 29/6 - 3/7/2018

Flight : Malaysia Airlines (aku upgrade kepada business class) 
            MH 366 9.20 am 29/06/2018 KLIA - Touyuan International Airport
            MH 367 3.10 pm 03/07/2018 Touyuan International Airport - KLIA
Gambar wajib ambil ssebelum berlepas. Hehe
Tidak banyak persedian aku mahu ke sana, cuma baca pamphlet dan brochure yang aku kutip di Matta Fair dan aku decide tidak mahu pergi jauh, hanya sekitar Taipei sahaja. Mata wang di sana guna TND (Taiwan New Dollar) lebih kurang 100 TND bersamaan 12 ringgi Malaysia. Makanan hanya bawa brahim 3 paket sahaja sebab tahu makanan halal di sana juga mudah untuk diperolehi. Sebab ini musim summer, jadi sila bawa sun protector, payung dan baju hujan. Summer cuaca tidak menentu biasanya. Taiwan VISA FREE untuk rakyat Malaysia. Cun. Sebelum aku pergi dah beli siap-siap portable wifi (wifibaby) dan Taipei 101 observation ticket (klook).

Lepak lounge dulu sebelum berlepas
Hari Pertama (29/06/2018, Jumaat)

Flight kami delayed 1 jam, jadi sampai di Taiwan Taoyuan International Aiport dalam jam 3 petang. Waktu di sini sama sahaja dengan Malaysia, so tidak perlu ubah-ubah masa di phone ngan jam. Hehehe. Sampai di sini terus beli Gocard (touch and go dekat sini), boleh top up ikot kesesuaian dan baki nanti boleh refund jika ada lebih.
Hai TAIWAN!!
Dah ada Go card jom explore Taiwan, di sini ada MRT aiport line, jadi dari sini boleh naik MRT ke Taipei central station. Waktu di Matta Fair hari tu, aku dapat kupon MRT line jadi ride pertama aku dengan MRT adalah FREE, so rajin-rajin la ke MATTA FAIR (recomended).haha. Perkara pertama aku buat ialah check in penginapan, seperti biasa airbnb tetap di hati. Penginapan aku stesent mrt terdekat ialah sanchong elementary school.
Bilik airbnb kami, simple tapi sangat selesa
Kami rehat kejap dan terus keluar mahu cari taiwan beef noodle, search google jumpa satu kedai yang masih buka di area mrt stesen SAT YUT SEN MEMERIAL. Alhamdulillah memang terbaik beef noodle dia dan beef dumpling. Lepas makan malam, aku dan isteri ke Taiwan grand mosque untuk solat isyak dan maghrib. Sesiapa yang mahu ke sini kena stop di stesen DAAN PARK, jalan ikut taman ini ke masjid. Cantik masjid nya.
Aktiviti pertama kami di sini : Taiwan Beef Noodle

lorong ke kedai

Tidak pedas

Pedas
Dumpling inti daging
Dari stesen Daan Park boleh nampak taipe101

The Taipei Grand Mosque

Dari luar

sisi

dalam masjid, waktu kita orang sampai baru mula solat isyak
Selepas solat kami ke Shillin Night Market dekat stesen JIANTAN. Orang cakap ke Taiwan tidah sah jika tidak jajah night-night market di sini. Memang banyak night market di sini dan antara yang paling popular ialah Shilin Night Market. Bagi aku tiada apa yang menarik di sini, barang jualan dia pun mahal, makanan pun tiada yang boleh dimakan, orang di sini pun tidak mesra yang dapat hanya bersesak dengan orang sahaja. Not recomended. Tidak boleh lawan ladies market di Hong Kong. Tiada apa yang kami beli di sini dan terus balik tidur. Yang best dekat Taiwan ini banyak betul 24 hours convenience market. Memang menyenangkan sungguh.
Suasana di shillin night market




Beratur nak beli Uncle Bob

No comments:

Post a Comment