Tuesday 5 March 2019

Melancong ke India (Part 3) - Agra

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Berbalik kepada trip aku dan isteri di India. Jadi destinasi kami yang seterusnya ialah Agra. Apa yang ada di Agra, semestinya ikon negara India dan salah satu perkara ajaib di dunia iaitu Taj Mahal. Benda wajib yang kena melawat jika ke India. Biasanya pelancong akan amik route Delhi-Agra-Jaipur (segitiga emas).

Agra Fort

Agra ini terletak di negeri Uttar Pradesh, kira-kira 200km lebih dari New Delhi. Perjalanan lebih kurang 3 jam ke sini. Pelbagai cara macam mana nak sampai ke sini dari Delhi, yang popular nya ialah dengan kereta api atau kereta. Aku ke sini menaiki kereta api di mana tiket ak sudah beli di ITB mula-mula sampai di New Delhi.
Tiket ke Agra
Aku beli tiket jam 6 pagi dari New Delhi Railway Station ke Agra cantonment, nama train dia Bhopal Shabtdi. Train on time, seat dia biasa sahaja dan agak selesa. Siap bagi breakfast lagi. Hehe. Lebih kurang jam 8 pagi sampai di stesen agra cantonment. Sampai agra aku terus book OLA ke hotel Atulya, penginapan kami pada malam ini.
Shatabdi Express

Dalam kereta api

Sarapan pagi
Selepas check in, destinasi pertama kami ialah ke Agra Fort. Agra fort sekali tengok seperti Red fort di delhi cuma skala lagi kecil. Dibina oleh pemerintah mughal, bernama Akhbar. Taj Mahal betul-betul dibina disebelah Agra fort, jadi dari sini kita boleh tengok Taj Mahal cuma waktu aku pergi tu berkabus, view tak lawa. Dalam agra fort pula terdapat pelbagai monument, aku tak ambil tour guide so tak tahu info monument ini dibina untuk apa. Huhu. Bayaran ke sini ialah 600 rupees.
Hotel Atulya
Bilik

Tiket masuk Agra Fort

Pintu masuk  utama

Sistem perparitan untuk defend kota

Salah satu monumen dalam ini

Kolam

Amik kau Selfie. Haha
Selepas agra fort kami lunch di Karim's restaurant(cawangan) induk dia di New Delhi. Sesiapa yang datang ke agra, sila makan di sini, sememangnya berbaloi lebih-lebih lagi ayam goreng dia. Sampai 2 kali kami ke sini.
Menu

1st day lunch

2nd day lunch

Pada sebelah petang, kami ke Kinara Bazar, tiada apa yang menarik di sini dan barang jualan pula macam nak scam pelancong. So kami tak lama di sini terus keluar ke TDI mall. Mall pon sama tiada benda yang menarik just untuk habiskan masa boleh la.
Lorong market

Tandas awam

Dinner
Hari ke-2 di Agra, selepas breakfast kami menuju ke Taj Mahal, opening hours untuk melawat Taj Mahal ialah 30 minit sebelum sunrise dan 30 minit sebelum sunset. Ada juga dibuka malam, iaitu pada bulan penuh setiap bulan. Bayaran masuk ke sini ialah 1300 rupee, memang mahal termasuk air mineral dan sarung kasut. Discounted 50 rupee jika cashless transaksi. Untuk pengetahuan semua hari Jumaat tutup ye, dikhaskan untuk umat islam India menunaikan solat jumaat di sini.
Kaunter tiket

Dapat air mineral dengan sarung kasut
Untuk ke sini ada 2 entry, so boleh pilih pintu masuk yang dekat dengan penginapan kita, macam aku dekat dengan pintu timur. Dekat-dekat dengan pintu masuk banyak kedai-kedai yang jual souvenier, so boleh menyinggah di sini untuk beli cenderahati seperti keychain, fridge magnet dan baju.

Taj Mahal dibina oleh Raja Shah Jehan untuk meperingati kematian isteriya Mumtaz yang mati ketika melahirkan anak. Betapa sayangnya dia kepada isterinya ini dibina satu tempat yang sangat gah ini. Kota Taj Mahal ini dibina simentri, seimbang kiri kanan dan depan belakang. Binaanya, hiasannya, ukirannya memang mengagumkan dan memang patut masuk antara 7 binaan yang ajaib di dunia. Untuk lebih faham tentang sejarah dan senibina Taj Mahal, sila ambil tour guide. Recomended.
Pintu utama

Kabus + Jerebu

Lawa view belakang itu

Masjid

Another view

View lain
Selepas melawat Taj Mahal, kami check out dan bersiap sedia ke Agra Fort station untuk naik kereta api ke destinasi seterusnya iaitu Jaipur. Area Agra station ini ada Jama Masjid, so boleh la nak melawat ke masjid ini, atau solat di sini. Train ke Jaipur akan betolak pada 2.50 pm dan dijangka tiba di Jaipur pada jam 7 malam.
Masjid Jama Agra

View dari stesen kereta api

Train ke Jaipur

Tempat basuh muka.hehe

Next Pakistan??

Bersambung...

1 comment:

1. numpang promote ya min ^^
    Untuk mempermudah kamu bermain guys www.fanspoker.com menghadirkan 6 permainan hanya dalam 1 ID 1 APLIKASI guys,,,
    dimana lagi kalau bukan di www.fanspoker.com