Thursday 21 March 2019

Melancong ke India (Part 4) - Jaipur

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Welcome to Jaipur
Bahagian terakhir perjalanan aku dan isteri ke bumi India. Tempat terakhir yang kami singgah sebelum balik ke Malaysia ialah Jaipur. Bandar yang diberi jolokan pink city dan merupakan ibu negeri negara Rajasthan. Sebagaimana yang aku cerita sebelum ini aku ke sini menaiki kereta api dari Agra.

Lebih kurang 7 malam aku dan isteri sampai di stesen kereta api Jaipur. Oleh sebab peginapan yang aku booking dekat sahaja dengan stesen, jadi kami jalan kaki sahaja ke sini. Hotel yang kami menginap pada malam ini ialah Hotel H R Palace. Cantik hotel nya dengan ada view dari rooftop, bilik pon besar dan ada beranda. Cuaca pada malam itu pon boleh tahan sejuknya. Dinner kami pada malam tu dekat restoren rooftop milik hotel. Sedapnya kacang dhal dia. Masih teringat lagi kesedapan dhal tersebut.
Katil dalam bilik yang disewa

TV

Tandas

Tea dia sedap nya!!
Keesokannya, hari terakhir kami di India dan kami ada satu hari untuk jalan-jalan sekitar Jaipur sebelum berangkat pulang ke Malaysia pada waktu malam. Tidak banyak yang kami sempat singgah di Jaipur memandangkan syndrome last day menyerang kami. Hahahaha.
Sekitar Jaipur

Kedai-kedai tepi jalan

Pak cik ni jual duit lama kot
Kami hanya sempat pergi hawa mahal dan pusing-pusing sekitarnya sahaja. Hawa mahal merupakan tempat wajib pelancong kena singgah jika datang di Jaipur. Dibina pada tahun 1799 oleh Maharaja Mahai Pratap Singh. Dibina seakan-akan sarang lebah setinggi 5 tingkat. Bangunan ini unik sebab dia berwarna pink dan penuh dengan tingkap-tingkap kecil untuk mebolehkan princess-princess dulu untuk lihat rakyat jelata dari tingkap tersebut.
Dari belakang

Dari atas

Tingkap-tingkap

View dari tingkap

Dari depan
Lepas Hawa Mahal kami jalan-jalan sekitar kawasan ini. Kedai souvenier juga nampak banyak sekitar ini. Sekarang ni Jaipur dalam proses nak extension dia punya LRT line, jadi memang berdebu yang sangat teruk. Huhu. Tak tahan dengan debu kami naik ola ke Pink Square Mall. Pusing-pusing dalam mall walaupon tak besar mana pon mall ni.
Masjid

Pekena Teh dulu
Lebih kurang  nak senja kami balik semula ke hotel untuk pick up beg dan makan dinner terakhir di bumi India di restoren rooftop hotel tersebut. Sedapnya vegetable beriyani nya. Haha. Dah kenyang ambil ola terus ke Jaipur international Airport. Rindu Malaysia tapi serius aku tak puas di India, meronta-ronta lagi nak ke sini, wife memang give up dah tak nak datang ke India lagi.
Last view di India

Boarding pass akan jadi gini selepas pelbagai inspection

See you again, INDIA
Terima kasih yang membaca perjalanan aku dab isteri ke bumi India. See you again India, Soon. Really soon. Hahaa




2 comments:

  1. numpang promote ya min ^^
    Untuk mempermudah kamu bermain guys www.fanspoker.com menghadirkan 6 permainan hanya dalam 1 ID 1 APLIKASI guys,,,
    dimana lagi kalau bukan di www.fanspoker.com
    WA : +855964283802 || LINE : +855964283802 ||

    ReplyDelete
  2. Mens Titanium Bracelets | Shop online now - The Silicon
    Mens Titanium Bracelets | Shop online หาเงินออนไลน์ now titanium bar stock | The Silicon Arts. The sia titanium Silicon Arts Bracelets | how much is titanium worth Shop online now | The Silicon Arts. The Silicon Arts Bracelets | Shop online now | The babyliss nano titanium flat iron Silicon Arts.

    ReplyDelete