Friday 9 June 2017

Mengejar sakura di Negara Matahari Terbit (Bahagian 2)

Assalamualaikum dan salam sejatera,

Minta maaf, malas pula nak menaip pada bulan-bulan puasa ini, tapi nak sangat buat travelog ini.hahah

20/05/2017 (Sabtu)

Sepeti biasa flight Vietnam Airline kod VN302 tepat pada waktunya 6.25 am berlepas. Kapal terbang kecik, tiada flight entertainment tapi makanan dia sedap. Dah booking awal nak Moslem Meal, jadi special meal mesti akan dapat dulu. Kita orang dah habis makan barulah meal biasa dihidangkan.

Boarding pass HCM ke Narita

Tak mengecewakan breakfast vietnam airlines
Lebih kurang 2.25 petang sampai di Narita Internationa Airport terminal 1. Urusan imigresen dan luggage di Jepun ni memang cekap, kejap je dah keluar dari Airport. Sebenarnya kita orang nak cepat-cepat keluar sebab ada connection flight ke Hokkaido. Kenapa nak ke Hokkaido? Sebab nak kejar sakura la!!haha

Ni je sempat ambil di Airport Narita Terminal 1
Untuk pengetahuan semua, sakura di Hokkaido yang paling lambat berkembang(bloom), sakura ini akan start di kepulan kyusyu dulu(hujung bulan 3), dan dia akan naik sampai ke Hokkaido(bulan 5). So, sesiapa plan nak tengok sakura, pastikan check tarikh tu betul-betul, takut terlepas.

Keluar je dari airport Narita terminal satu, tak sempat nak ambil gambar, terus keluar airport naik shuttle bas ke Terminal 3. Untuk makluman Narita airport ada 3 terminal semua nya. Penerbangan kami kali ini by Vanilla air, no flight JW921 berlepas pukul 4.15 sampai pukul 6 petang di New Chitose Aiport (sapporo,hokkaido). Flight ontime dan sampai pon ontime. Kita orang sempat solat di situ sebelum berlepas. Macam aku tips nak solat tempat orang yang susah jumpa surau, tempat feveret bawah eskelator.hahaha

Vanilla air


Terminal 3, macam trak olahraga

Boarding pass Vanilla air

Sampai New Chitose Airport, tercari-cari macam mana nak ke downtown Sapporo. Sapporo merupakan bandar yang paling besar di kepulauan Hokkaido. Aku pergi tanya kaunter information di airport, akak tu kata kalau nak ke Sapporo dengan bus atau dengan train. Harga lebih kurang sama, tidak silap mahal train 20 yen.
Flight Vanilla Air

New Chitose Airport, Sapporo
Untuk malam ini, aku dah tempah penginapan melalui airbnb, host rumah tersebut dah bagi siap-siap alamat rumahnya dan apa stesen train yang paling dekat dengan rumahnya. Dari airport naik Sapporo JR Rapid train to Sapporo dan di Sapporo naik tozai line metro berhenti di stesen nishinijuhatchome. Dari sini kita orang menapak lebih kurang 10 minit ke rumah host.

Dalam train, muka happy sampai Jepun (1st time letak gambar sdiri dalam blog,haha)
Cuaca pada malam itu boleh tahan sejuknya, dalam 12-13 oC. Kita orang rehat jap, letak beg dan solat. Memandangkan dah agak malam, tak sempat nak pusing-pusing sapporo lagi. Malam itu cuma turun pergi Family mart je, beli makanan sedikit dan iced cafe latte(mengidam), padahal family mart dekat sini ada je.haha.

Puding dalam family mart, semua tak halal..huhu


Rindu menatang ni

Balik bilik, dah masuk 21/5/2017, apa yang special tarikh ini ialah hari jadi my wife. Memang plan nak sambut birthday dia kat sini pon. Tapi kesian tiada kek tiada sambut apa-apa, kira hadiah bawa pergi travel Jepun.haha

Bersambung untuk esok hari pula...(hari ini banyak masa habis dalam flight)

Total hagus hari ke-2 : Tiket train 1420 yen + Family mart 411 yen


No comments:

Post a Comment