Saturday 20 October 2018

Sukan Asia 2018 Jakarta-Palembang!!!

Assalamulaikum dan Salam sejahtera



Bertemu kembali untuk entry yang terbaru. Di sini aku akan menceritakan pengalaman aku ke Sukan Asia Jakarta-Palembang yang baru tamat. Segaimana yang kita tahu Sukan Asia yang ke-18 ini dilangsungkan di negara Indonesia dan lebih tepat lagi di sekitar Jakarta dan Palembang. Alhamdulillah negara tercinta Malaysia berjaya mencapai sasaran iaitu 7 emas. Terlalu banyak kenangan manis dan pahit sepanjang aku di sini.

Lepas tengok hoki lawan India

Perjalanan aku ke Indonesia untuk sukan asia in sebanyak 2 kali :

Trip pertama pada 24/8/2018 - 26/8/2018 dengan menaiki pesawat Malaysia Airlines.


Trip ini merupakan trip bertiga, aku, isteri dan adik ipar, kami sampai awal di KLIA walaupun penerbangan MH727 pada jam 10 malam. Oleh kerana mahu claim voucher Malaysia airlines lounge punya pasal. Hahaha. Seperti biasa Malaysia airlines regional lounge tidak mengecewakan. Kami sampai lebih kurang jam 11.05 waktu Indonesia di Terminal 3, terminal baru dan sangat besar. Dinasihatkan sesiapa yang bawa warga emas sila booking wheel chair ya.
Lounge Malaysian Airlines Satelit Regional

Apartment telah ditempah melalui airbnb sekitar jalan sudirman, apartment cantik dan selesa ada dua bilik. Paling penting sangat murah dengan harga yang ditawarkan. Sepanjang perjalanan kami di sini banyak menggunakan GRAB car dan ada juga naik transway jakarta bas. Musim Sukan Asia ini trasnsway bas ini GRATIS.
Umah sewa airbnb

Sepanjang 3 hari 2 malam ini tidak banyak tempat yang kami dapat jejak kerana banyak habis masa di GBK (Gelora Bung Karno) kompleks dan jalan nya yang MACET. Antara yang kami dapat pergi yang tiada kaitan dengan sukan ialah Plaza Semanggi, Senayan Mall dan Blok M sahaja. Tidak banyak dibelanjakan hanya untuk makan-makan sahaja di sini.
Makan2 di sana
Untuk games pula hanya sempat lihat Karate-do sahaja tu pun atlit Malaysia dapat gangsa sahaja. Sedih sebab prospek pingat emas tidak dapat sasaran. Dari segi penganjuran negara Indonesia untuk sukan asia ini bagi pandangan aku masih banyak kekurangan nya.
At last, dapat juga tiket

Tengok karate-do

Orang beratur nak masuk merchandise store
Dah nak balik

Last meal atas Mas Airlines
Trip kedua pula pada 29/8/2018 - 2/9/2018, kali ini pergi naik pesawat airsia dan pulang dengan KLM airlines. Untuk trip kali ini juga bertiga, aku, isteri dan anak saudara. Pesawat QZ 207 tepat pada waktunya dan selamat tiba di Terminal 3 Soekarno Hatta Airport. Oleh kerana kali-2 dalam masa satu minggu ke sini, perjalanan kami agak lancar kali ini, dah tahu selok belok nak ke mana, nak naik apa, nak beli tiket macam mana, nak makan di mana.

Kali ini kami sempat lihat sukan basikal trek, Hoki dan Squash. Memang puas hati boleh tengok atlit-atlit Malaysia beraksi kali ini dan ada beberapa emas yang dapat capai, cuma aku agak kecewa dengan final hoki sahaja. Sebagai peminat susah mati pasukan hoki negara, sampai hari ini aku masih tidak boleh move on dengan kekalahan pada malam itu. Rezeki Jepun, huhuhu. Untuk kali ini juga, kami sempat pergi Sarinah mall, senayan mall lagi, Lotte mart, IPC permata hijau dan beberapa mall lagi. Ke sini untuk belanja dan makan sahaja.
Antara yang jumpa di sana
Untuk trip ke Jakarta kali ini aku nak simpulkan perkara yang aku puas hati dan tidak puas hati dengan kota Jakarta :

Berpuas hati :
- Makanan yang sangat lazat terutama BEBEK(itik).
- Sistem GRAB. GOJEK yang meluas
- Rakyat nya peramah
- Mall merata-rata mudah nak lepak-lepak
- Tandas yang sangat bersih

Yang boleh diperbaiki :
- Sistem pengangkutan awam nya, tolong la siapkan cepat MRT tu.
- MACET
- Pengangjuran Sukan Asia, tolong perbetulkan dahulu sebelum angan-angan nak anjur Sukan Olimpik.

Sampai sini sahaja penceritaan aku ke Jakarta demi menyokong atlit Malaysia tercinta.

Next...

No comments:

Post a Comment