Tuesday 20 February 2018

EURO TRIP (PART 9) - Barcelona

Assalamualaikum dan Salam Sejhatera

Sambungan trip ke Eropah..

3-4/12/2017 (Ahad-Isnin

Hari ke-2 kami di Barcelona, kami keluar agak lewat lebih kurang pukul 11.30 pagi. Penangan letih semalam seharian travel non-stop. Oleh kerana rumah yang kami duduk ini dah dekat dengann Nou camp stadium, so kami ke stadium la pembuka langkah. Tidak masuk pun, hanya bergambar di perkarangan stadium dan beli beberapa cenderahati di Official Shop FC Barcelona dekat sini. Anak saudara ngan abang ipar nak masuk esok kan katanya.
Sampai je sini, mesti tringat FC Barcelona

Lepas itu, kami semua start menjelajah bandar Barcelona. Antara yang sempat pergi pada hari ini:

Basilica of the Sagrada Familia- Dibina oleh antoni graudi sejak dari 1882 sampai sekarang tak siap-siap lagi..lembap betul..haha. Design church ini memang hipster habis la. Kena datang sendiri tengok. Ke sini berhenti di metro station Sagrada Familia (L2, L5)
Apa punya Church pelik

Sekitar ini bnyk org jual sauvenier, paling murah pernah jumpu

Barcelona Mosque - Kami jalan kaki dari church tadi ke masjid. Besar masjid dia.

Torre Agbar - Banguna apa ntah, antara satu landmark di Barcelona. Metro terdekat Glories L1

Tidak banyak pon yang kami dapat pergi hari ini, tambah-tambah pula sekitar torre ada mall, so masing-masing dah start shopping. Haha.

Sedikit pasal pergerakan manggunakan metro di sini. Untuk one way journey tiket perjalanan ialah dan dia ada tiket special nama dia T-10, sekeping tiket tapi untuk 10 trip dan tiket ini boleh dikongsi dengan orang lain. Maksudnya lepas kita guna masuk gate metro, kita boleh pass tiket untuk orang lain guna pula dan di tiket akan ditanda setiap kali masuk gate. Dan satu tiket ini berharga 10.2E.Jika ticket single 2.20E. So dapat jimat disitu.Selain itu ada juga 24 H pass, 48 H pass dan pelbagai lagi.

Hari ke-3 di Barcelona, hari terakhir di sini sebelum flight ke Lisbon, Portugal pukul 5.25 petang, so kami decide nak keluar  dulu jalan-jalan ke downtown. Anak saudara dan abang ipar pergi masuk Nou Camp Tour. Kali ini kami pergi:

Port Vell Marina - Pelabuhan di Barcelona, tempat untuk santai-santai. Metro terdekat Barceloneta (L4)

Gothic quarter dan Las Ramblas Street - Juga santai-santai tengok rakyat barcelona

Lepas itu, balik semula bag untuk urusan check out. Sempat makan di salah satu restoren halal di area ini. Selepas kenyang, ambil L9 terus ke airport Barcelona. Kali ini kami naik Vueling air pula. Alhamdulillah kami selamat tiba di Lisbon airport lebih kirang 9.30 malam. Sampai Portugal kena tambah lagi satu jam.Jadi  beza 8 jam dengan waktu Malaysia.

Selepas buat perhitungan, tambah tolak kami decide ambil one day pass unutk subway/bus /tram untuk 6E seorang. Line warna merah yang menyambungkan airport Portugal dengan downtown. Subway Portugal paling mudah nak fahm, line tak banyak macam tempat lain. Stesen paling dekat dengan rumah airbnb kami ialah Rato station, check in dan beradu.